نیاز حیاتی سریال پایتخت در ادامه راه؟/ گره عجیب و غریب دو قسمت پایانی با دادگاهی بیاساس
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۶۸۲۲
وقتی به مجموعِ فصل ششم سریال "پایتخت" نگاه میکنیم این نکته به ذهن متبادر میشود؛ چرا آنقدر فیلمنامه شتابزده است و مخاطب را راضی نمیکند؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در کنار چهار سریال نوروزی، "پایتخت" هم بعد از کش و قوسهای فراوان و حاشیههای رسانهای، به وعدهاش عمل کرد و با دو قسمت پایانی فصل ششم خود به پیشواز نوروز رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"پایتخت" قرار است از امشب در قالب چهار قسمت روی آنتن برود تا آن دسته از مخاطبینی که نتوانستند خصوصاً دو قسمت پایانی فصل ششم سریال را پیگیری کنند در جریان موقعیتها و اتفاقات خانواده نقی معمولی قرار بگیرند. به همین مناسبت نگاهی به این دو قسمت داشتیم و البته توصیهای برای عوامل پرتلاش و هنرمندِ "پایتخت" که به آن توجه داشته باشند؛ شاید به نوعی احساس میشود این نکته و یا نقطه ضعفِ در "پایتخت6" بیشتر به چشم خورد.
دو قسمت پایانی پایتخت
هیچ خانواده ایرانی را نمیتوان پیدا کرد که حداقل یک بار "پایتخت" را ندیده باشد. سریالی که با فراز و نشیبها و داستانهای موفق و ناموفقش به فصل ششم رسید. سریالی که قرار است وارد فصلهای دیگر و اتفاقات جدیدتری هم بشود. اما حاشیهها و نقدها زمانی سایهاش بر این سریال سنگین شد که سال گذشته ایام نوروز، فقدان آن حال و احوال ساده روستایی اتفاق افتاد و یا به قولِ نویسنده و عوامل کار دیگر از آن خانواده معمولی همیشگی خبری نبود. وقتی مروج بیحرمتی کوچکترها به بزرگترها، دروغگویی و یا پنهانکاری در خانواده شد.
این حاشیهها و اتفاقات، نقدهای بسیاری را رقم زد که در بیشتر آنها به فقدان فیلمنامه و راهبرد اصلی داستانی اشاره شده بود. نکتهای که بعدها خود سیروس مقدم و عوامل این سریال و حتی معاون جدید سیما هم به آن اشاره کردند. با همه این حاشیهها و جنجالها بر سر دستمزدها و نوعِ ساخت، دو قسمت پایانی فصل ششم ساخته و روی آنتن رفت. باز هم شتابزدگی در فیلمنامه و عجله در ساخت دیده میشد. به نوعی انگار عوامل برای رفع تکلیف وارد میدان شدند تا کاری بسازند و بروند. چون انتظارها و توقعها از سریال "پایتخت" بیشتر بود.
شتابزدگی در فیلمنامه با دادگاهی بیاساس
شهرام خرازیها کارشناس ارشد مدیریت رسانه، سریال "پایتخت" را مجموعهای تثبیت شده میداند که حتی مردم روی عیبهایش با اغماض چشم میبندند و این مجموعه را میپذیرند. اطمینان میدهم که سریهای بعدی هم ساخته شود همچنان در جذبِ مخاطب، موفق خواهد بود. سیروس مقدم و محسن تنابنده جزو هنرمندان توانمندیاند که هیچ تردیدی وجود ندارد اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که بقیه کارگردانها و فیلمنامهنویسان سریالهای تلویزیونی هم نتوانستند خودشان را تا این سطح بالا بکشند. چون پایتخت به یک سریال معیار تبدیل شده است.
بخشی از موفقیت پایتخت مربوط به توانمندی عواملش است و بخشی هم به قدمتش برمیگردد. اگر دیگرانی بودند که میتوانستند مجموعههای خوبی مثل "پایتخت" بسازند و به کار خودشان هم تداوم بدهند آن وقت شاهد مجموعههای خوبی در تلویزیون بودیم که در رقابت با یکدیگر ارتقاء کیفیت پیدا میکردند. اما تا حدودی معلوم بود که فیلمنامه دو قسمت پایانی، فیلمنامهای شتابزده است.
در قسمت ما قبل آخر، نقی معمولی در دادگاهی به اتهام انتقال کرونا به پدرزنش محکوم میشود. اتهامی که از نظر حقوقی پایه و اساس ندارد. "پایتخت" جدید از نقطه شروع حرکت فیلمنامه نشان میدهد که ضعف دارد اما تنابنده آنقدر توانمند است که با دیالوگنویسی حرفهای این نقص را بپوشاند؛ مردم ایران، کاراکترهای پایتخت را مثل اعضای خانوادهشان پذیرفتهاند و با همه نواقصش این کار را دوست دارند.
چرا "پایتخت6" آبروی پایتختهای قبلی را برد؟
نکتهای که باعث شد تا فصل ششم را به جایی برساند که قابل دفاع نباشد، عدم طراحی درست فیلمنامه "پایتخت" است. این فصل نه تنها خوب شروع نشد بلکه سرانجام مطلوبی هم نداشت. شاید به ظنّ بسیاری، "پایتخت" با این رویه، به موفقیت چند سری قبل خودش هم لطمه زد. انگار فقط سازندگان دور هم جمع شدند تا پایتخت دیگری شکل بگیرد و هیچ محتوا و مفهوم ماندگاری از خودش به یادگار نگذاشت. در صورتیکه همیشه از "پایتخت" و "پایتختیها" انتظار میرفت تا در جهت ارتقاء محتوا قدم بردارند اما با وجود انتظار و توقع فراوان، این اتفاق نیفتاد. شاید بتوان گفت تنها ابزاری که میتواند دوباره "پایتخت" را سرپا کند، قصه مناسب و طراحی درست است. البته از نویسنده این دو قسمت یعنی محمد تنابنده، سریالی را به یاد داریم که در زمانِ خودش، مورد استقبال بیننده قرار گرفت و نیاز است در ادامه راه با تمرکز بیشتر کنارِ برادر توانمند و خلاق خودش محسن تنابنده، "پایتخت" را در سری هفتم به جایگاه خودش برگردانند.
نظر قابل تأمل سیروس مقدم!
سیروس مقدم کارگردان "پایتخت" در برنامه "سریالیست" شبکه یک سیما حضور پیدا کرد و درباره این دو قسمتِ پایانی گفت: یک ماه تصویربرداری دو قسمت پایانی را داشتیم. به اعتقاد من کسی که 6 فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت 1، این دو قسمت را پایتختیترین پایتختی میداند که ما کار کردیم. از نظر شخصیتهایی که در قصه وجود داشت، سلامت روابط، سادگی روابط، ایثار و از خود گذشتگی آدمها به نفع همسایه، فامیل، دوست و همسر را داشتیم. در 40 سال اخیر که سریالسازی به شکلهای مختلفی کار شده است، شاید برای اولین بار بود که محوریت اصلی یک سریال خانواده است. در این خانواده همواره دوستی و آشتی برقرار نیست، اما نتیجهاش به دوستی ختم میشود.
آیا نوروز 1401 وعده فصل هفتم محقق خواهد شد؟
همانطور که سیروس مقدم در دو قسمت قبل به برنامه "سریالیست" آمد و توضیحاتی درباره دو قسمت باقیمانده "پایتخت" و اتفاقات دیگر این مجموعه تلویزیونی تأکید کرد از فصل هفتم و تولید آن هم صحبت کرد که شرایط به مراتب سختتر از فصلهای دیگر خواهد بود.
کریمی به عنوان مجری برنامه "سریالیست" به هنگام اعلام "پایتخت6" به عنوان فینالیست، گفت: انشاءالله با قولی که از آقای سیروس مقدم گرفتیم سال 1401 "پایتخت7" را در شبکه یک سیما داشته باشیم. سریالی که مثل دیگر اتفاقات نوروزی، به سنتی تبدیل شده که مخاطب همیشه پیگیر ساخت و تولید آن بوده و هست.
** پیش از این حمید شاهآبادی معاون سیما در نشست خبری درباره ساخت فصل هفتم سریال پایتخت، گفته بود: تصمیم ما برای ساخت پایتخت 7 جدّی است و صحبتهای ما انجام شده و ما فقط به خاطر اینکه عجلهای نداشته باشیم که به کنداکتور نوروزی برسد به همین خاطر روی کیفیت و محتوا تأکید داشتیم فیلمنامه باید نوشته شود و از این جهت پایتخت 7 را برای نوروز 1400 نداشتیم چراکه برای ما محتوا و فیلمنامه بسیار مهم است.
دو قسمت اخیر نشان داد که "پایتخت" به یک نفس تازه نیاز دارد، چرا که در فصل ششم و خصوصاً این دو قسمت پایانی از آن وسواسها و ظرافتهای فیلمنامه و طراحی خبری نبود و باید دید تنابنده چه تصمیمی را برای ادامه این سریال میگیرد و چه سرانجامی در انتظار این سریال پرمخاطب دنبالهدار است؟
تلویزیون در ماه رمضان چه سریالها و برنامههایی دارد؟تکرار|لابیهای پشت صحنه پربینندههای تلویزیون!/ شفافشدن قراردادهای صدا و سیما اینجا به کار میآیداولین تیزر سریال رمضانی شبکه سه منتشر شدتوضیحات علیرضا مسعودی درباره علت ساخت سریال "نوروز رنگی"/ اخلاقیاتمان عوض شده استنگاهی به یک سریال با ایده و یک سریال بیسر و صدا/ وقتی "نوروز رنگی" یادِ دوران خوش خانوادههای ایرانی را زنده کرددو سریال صدرنشین نوروز زیر ذرهبین نقد| راه رفتن سعید آقاخانی روی لبه تیغ؛ "گاندوی خوشساخت اما بینظمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه یک رسانه ملی تلویزیون سریال دو قسمت پایانی دو قسمت سیروس مقدم حاشیه ها یک سریال فصل ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
مشکل فنی «هفت» و پخشنشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را بهیاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامهها و سریالها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پسپروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علیرغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.
پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» بهدلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیریها نشان میدهد همهچیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.
با این اوصاف، عدم پخش بهدلیل مشکل فنی یا در مورد سریالها نرسیدن بهعلت گذراندن مراحل پسپروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
پیگیریها نشان میدهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.
انتهای پیام/+